Vyzrajte na předsevzetí

 

Sotva smetete ze sváteční košile poslední drobky cukroví, už se vám v hlavě rodí myšlenky na omezující předsevzetí do nového roku? Pokud se jedná o několikátý pokus, jak jíst zdravě, možná je na čase přehodnotit plánované cíle a zvolit jinou taktiku.

Přelom roku může mnoho lidí vidět jako nový čistý papír, který chtějí popsat jen svým vysněným scénářem. Jenže když jde o snění a předsevzetí, je velmi snadné ztratit kontakt s realitou a naložit si nesplnitelné nebo zvolit velmi obecný cíl, který se obtížně vyhodnocuje. Místo radostného plnění přichází na řadu pocit selhání, výčitky a odsunutí na další rok. Jedno z nejčastějších předsevzetí je právě změna stravovacích návyků a celkové životosprávy. Problém tohoto předsevzetí je ale v tom, že tyto návyky nejde změnit ze dne na den a první výsledky se dostavují pozvolna, což může netrpělivé nadšence zbrzdit dřív, než se něco začne dít. 

Nezáleží kdy, ale jestli vůbec

Pokud vám z nějakého důvodu vyhovuje začít až v novém roce, může to vyjít. Ale myslete na to, že aby byla změna skutečně efektivní, nezáleží vůbec na datu, ale na tom, že opravdu začnete a nevzdáte to po prvním škobrtnutí. Změnit dosavadní návyky totiž není záležitost jednoho dne a rozhodně nemá lineární průběh. Tahle cesta bývá často krkolomná a plná improvizace, ale právě to z ní dělá stabilní základnu pro udržení návyku třeba i po celý život. Myslete také na to, že zavedené změny mají váš život obohatit, zkvalitnit. Jakmile se cítíte jako otrok svých plánů a spíš v tom trpíte, je důležité přehodnotit zvolenou cestu. Počítat musíte i s tím, že v průběhu roku každý čelí různým stresujícím situacím, které ho mohou dočasně vyhodit z nějakého zaběhnutého režimu. Každé takové období ale jednou skončí. Nevadí, že se vám pár dní až týdnů nedařilo. Hlavní je naskočit zpátky.

Jíst zdravě nestačí

Sepište si své představy na papír a dejte jim dostatečný prostor na realizaci. Ať už se váš plán týká redukce hmotnosti, nebo úpravy jiných zdravotních parametrů, nestačí si jen na začátku roku říct: začnu jíst zdravě. To je totiž velmi abstraktní pojem, který těžko uchopíte a špatně se na něm měří výsledky. Raději si proveďte revizi vašeho jídelníčku a zvolte na každý měsíc tři nové změny, které zařadíte. Bude se vám lépe dařit dodržovat pár drobností, které vás pomalu budou posouvat, než ze dne na den překopat celou spíž, a ještě u toho fungovat s rodinou, v práci a volném čase. V jídelníčku se zaměřujte na výměny, ne na omezování. Na konci každého měsíce se nezapomeňte ohlédnout a zhodnotit si, jak vám provedené změny prospěly.

Tipy na domácí revizi jídelníčku

  1. V každém hlavním jídle by měla být porce syrové nebo vařené zeleniny asi o velikosti jedné hrsti. 
  2. Nikdy by neměla chybět příloha v přiměřeném množství. To znamená obilniny, brambory, pečivo nebo luštěniny.
  3. Bílkoviny jsou samozřejmost u všech hlavních jídel a svačin.
  4. Základním pilířem pitného režimu jsou neslazené nápoje.
  5. Neslazené kysané mléčné výrobky by se měly v jídelníčku objevit každý den.
  6. Poměr bílkovin a tuku v sýrech by se měl pohybovat alespoň okolo 2:1.
  7. Samotné ovoce většinou na svačinu nestačí. Doplňte ho právě tím neslazeným kysaným mléčným výrobkem.
  8. Když nestíháte oběd, dejte si alespoň svačinu. Je to lepší než celý den hladovět a pak večer vyjíst celou lednici.
  9. Pokud vás odpoledne přepadávají chutě na sladké, zkontrolujte si složení snídaně a oběda. Byly tam bílkoviny a příloha?
  10. Pokud si nejste jistí, kontaktujte nutričního terapeuta.

 

Nápady na jídlo 

Kompletní hlavní jídla najdete téměř ve všech národních kuchyních včetně té naší. Stačí se řídit zlatým pravidlem, že má jídlo obsahovat zdroj bílkovin a adekvátní množství přílohy. I když si doma často nevaříte a jíte spíše venku, není to překážka. Pokud jste navíc milovníci knedlíků nebo těstovin, jistě vás potěším informací, že se jich nemusíte vzdávat. Stačí k nim přidat libový kus masa. Zelenina se počítá i vařená. Za králíka se špenátem a knedlíky se tedy již nemusíte vedle kolegyně se salátem stydět. Když těstoviny, tak nejlépe s hovězím ragú. Skvělé plnohodnotné jídlo najdete třeba i v asijské kuchyni, ať už se jedná o pho, nebo bun bo nam bo. A pokud v létě také preferujete saláty, přidejte k nim vždy kus pečiva. Naopak zkuste snížit konzumaci smaženého. Pokud máte smažené rádi, nechte si ho jen jako občasnou lahůdku jednou za týden.  

Mít novoroční předsevzetí není soutěž. Nebojte se tedy vlastního tempa a buďte raději pomyslným maratoncem než sprinterem, kterému v březnu dojde dech.